تهویه در مرغداری

تهویه در مرغداری : هر چقدر مرغدار در تهویه هوای داخل سالن اصولی تر و مدیریت بهتری داشته باشد. موجب رشد و افزایش بیشتر و در نتیجه سود بیشتری عاید مرغدار می شود.

برای ایجاد هوای مطلوب در سالن های مرغداری بایست یک تهویه اصولی انجام گیرد تا باعث گرمازدگی و یا سرما خوردگی طیور نشود. یک تهویه زمانی صورت می گیرد که سه اصل زیر برقرار باشد.

  • ورود هوای تازه و خروج هوای آلوده و آلاینده
  • رطوبت
  • دما

تهویه : تخلیه گرد و غبار و گاز های تولید شده سمی از مرغداری و جایگزین شدن آن با هوای تازه

رطوبت :با ایجاد رطوبت 60 تا 70 درصدی در سالن مرغداری تنفس راحت تر صورت گرفته و هر مرغ مقاومت بالاتری را در مقابل باکتری نشان می دهد.

دما : بهترین دما ، دمایی است که مرغان بیشترین بازدهی را داشته و بدن آنها نسبت به دما کمترین واکنش و استرسی را داشته باشد که معمولا برای مرغان بالغ دمای 21 درجه سانتی گراد توصیه می شود.

با توجه به ابعاد و اندازه و موقعیت جغرافیایی هر سالن، تهویه های متنوعی در سالن مرغداری انجام می گیرد. که عبارتند از :

  • تهویه طبیعی
  • تهویه عرضی
  • تهویه تونلی
  • تهویه از سقف
  • تهویه از کف

تهویه طبیعی

تهویه طبیعی :

در این نوع تهویه که مناسب برای آب و هوای معتدل و خنک می باشد توصیه می شود و تا با جریان باد عمل تهویه صورت گیرد به همین منظور در تهویه طبیعی از پنجره اینلت و دریچه های شاتر استفاده می شود. طوری که در یک جداره در نزدیکی سقف پنجره و در طرف دیگر پنجره در 1 متری کف نصب می شوند تا تهویه به بهترین شکل ممکن انجام شود.

تهویه عرضی :

همانطور که مشخص است در این مدل از تهویه هواکش مرغداری صنعتی در جداره طولی سالن و هواده ها در روبروی آن قرار دارند. و یا در گذشته برای تهویه عرضی یک سالن به ازای هر 10 متر از طول سالن، یک اتاقک برای ایجاد هوا، رطوبت، دما طراحی می شد و پساز ایجاد چنین محیطی آن را به داخل سالن هدایت می کردند.

تهویه تونلی :

تهویه تونلی همان تهویه طولی می باشد طوری هواکش ها در دیواره عرضی سالن قرار گرفته و هواده ها در مقابل آن نصب می شوند. و عمل تهویه مدت زمان زیاد تری را به طول می انجامد. فقط در این روش سرعت هوا طبق وزن مرغ متغیر است ولی معمولا با سرعت 2 متر بر ثانیه انجام می شود.

در بیشتر مرغداری ها از این دو روش استفاده می شود. مقایسه دو تهویه طولی و عرضی در سالن :

  • در تهویه عرضی هوای آلوده و گرد و غبار مسافت کمتری را نسبت به تهویه طولی طی می کند.
  • در تهویه طولی سرعت هوا می بایست به 2 متر بر ثانیه برسد ولی در سیستم عرضی کنترل سرعت نیاز نیست و رشد گله بهتر انجام می گیرد
  • در تهویه عرضی میزان هوای تازه و اکسیژن یکنواخت است اما در تهویه طولی محل ابتدای ورودی هوا دارای هوای تازه تر و اکسیژن بیشتر نسبت به انتهای سالن می باشد.

تهویه از سقف :

معمولا در مناطق بسیار گرم از تهویه سقفی صورت می گیرد چرا که با سبک بودن هوای گرم، و بالا رفتن آن در زیر سقف، هوای گرم انباشته شده و دم می کند . با نصب هواکش بر روی سقف سریعا هوا به بیرون منتقل می شود.

 

تهویه از کف : در جدیدترین تهویه در مرغداری از کف شکل می گیردکه از نظر کارشناسان بهترین نوع تهویه می باشد و با ایجاد کانال و دریچه های متعدد هوا از طریق هواکش به جریان می افتد.

نحوه محاسبه تهویه در مرغداری:

تهویه در مرغداری هر سالن نیاز به محاسبه تهویه حداقلی و نیز حداکثر تهویه در کمترین زمان است.

برای محاسبه اندازه ابعاد سوله و وزن مرغ و همچنین تعداد آن نیز مهم می باشد. و باید در نظر داشت در بعضی از تهویه ها، سرعت هوا نیز ملاک می باشد.

همانطور که گفته شد زمان نقش بسیاری در تهویه دارد. برای مثال تهویه برای جوجه ها دوره اول تا 15 دقیقه موردی ندارد و هر ساعت نیاز به روشن شدن چهار بار هواکش داریم. هر چقدر وزن پرنده بالاتر رود قطعا هوادهی در زمان کمتر 8 یا 5 و یا 1 دقیقه صورت می گیرد. و در ساعت شاید بالای چندین بار هوادهی و تخلیه هوا داشته باشیم.

برای اطلاعات بیشتر تهویه در مرغداری :

این شرکت در راستای همکاری با مرغداران عزیز، کارشناسانی زبده را در اختیارتان گذاشته تا شما را در بهترین نوع تهویه بسته به منطقه مورد نظر، راهنمایی کند و خدماتی رایگان عرضه دارد.

بعد از انتخاب نوع تهویه شرکت ما نهایت همکاری را  نسبت به اجرا آن برای مرغداران دارد.

برای خرید عمده کلیه محصولات مرغداری می توانید از سایت www.sanatmorgh.com/fa استفاده نمایید لازم بذکر است این سایت دارای نمایندگی رسمی محصولات بادرام تهویه می باشد